zondag 6 december 2009

Welkom terug!

Met enige vertraging dan nu toch een blog bericht van mij!

Vorige week eigenlijk mijn eerste duidelijke week gedraaid zonder lesuitval of gekke dingen!
Ik had de week daarvoor ook als wat lesjes gegeven; hier komen er een aantal op een rijtje:

Donderdag 12 november:
A3b Brainstorm sessie over het aankomende muziektheater project dat zij gaan maken.
V5: toets over de Barok.

Maandag 16 november:
G3A Brainstorm sessie over het aankomende muziektheater project dat zij gaan maken.

Woensdag 18 november:
1E: Zingen van het lied mamma mia, filmpje gekeken van de clip, lied aangeleer, 2 groepen verdeeld en toen afwisseld gezongen, nog gepraat over de verschillen tussen de clips van TMF nu en de clip van ABBA. Was een leuk maar kort lesje!

1F: eigenlijk dezelfde les, was erg leuk! Ging ook erg goed, ik had de boel goed onder controle en iedereen deed gezellig mee, eigenlijk niet veel op aan te merken, de sfeer zat er goed in!

Dinsdag 24 november:
V5 uitleg over de hoofdvorm.
H4 uitleg over intervallen.

Woensdag 25 november:
1E Theorie uit hoofdstuk 2 'Contrast' van Muziek op Maat. We hebben de opdracht Koe en Viool gedaan, daarna opdracht 15 die bij het lied OPzij, van Herman van Veen hoorde. Het eerste half uur ging erg goed, daarna kwam de ruis langzaam opzetten, wat ik overigens niet echt in de gaten had waardoor het al snel steeds luider werd. Toch was het een goede les, leerlingen deden vrolijk mee. Ook hebben we gekeken naar de instrumenten data-bank van de site van Muziek op maat, daar kunnen leerlingen instrumenten bekijken en beluisteren, erg interresant!

H2B Begonnen met speelstuk, erg onrustige les, Ik vind het erg lastig om leerlingen tijdens een speelles mee te krijgen en te motiveren hun best te doen. Ik heb enrom mijn best gedaan maar was na 40 min. volkomen gaar. Ik had soms ook niet in de gaten waar de ruis vandaan kwam en kon leerlingen niet bij hun naam noemen omdat ze bij een speelles zich verspreiden door het lokaal en niet meer op hun vaste plaats zitten. Ik zie dat echt een handicap en vind het dan ook erg lastig om de controle te houden.

Donderdag 26 november
V5 zelfgemaakte opdracht over de hoofdvorm gedaan, zie site! Leerlingen vonden het nog erg lastig deden 50 min. (1 lesuur dus) om de opdracht te maken. Door richting gevende vragen te stellen kwamen de meeste leerlingen toch op de goede antwoorden, voor een aantal leerlingen was het niveau precies goed en hadden ze de opdracht binnen het lesuur af.
2e uur opdracht nabesproken, daarna Christmas Carrols gezongen: De eerste had ik erg goed voorbereid, maar de 2e minder, dat was jammer daardoor liepen de laaste 10 min van de les niet zo goed, maar ik heb natuurlijk wel geleerd dat ik alles moet blijven voorbereiden!

Maandag 30 november:
1E ontwerp opdracht. Lotto van Mozart uit hoofdstuk 2 van het boek. De leerlingen zijn niet gewend om ontwerp opdracht te doen. De eigen docent doet deze eigenlijk nooit met de leerlingen. Ik wilde het toch graag een keer proberen en dat het ik geweten. Het was totale chaos de hele les! ALS IEMAND TIPS HEEFT OVER ONTWERP OPDRACHTEN< GRAAG!
G3A verder met de brainstorm sessie voor het muziektheater, dit keer mochten ze in groepjes werken.

Woensdag 2 december:
1E huiswerk besproken de rest van de les was voor de eigen docent.
1F Dezelfde opdracht die 1E de week ervoor had gedaan, Koe en Viool + Opzij, daarna hebben we nog extra opzij gezongen, 2 stemmig maar nog niet in Canon! Veel verschillende werkvormen gehanteerd deze les, het boek, de site, een filmpje en een lied. Was een leuke, zat goed in elkaar.
H2b Speelstuk herhaald, 20 min. maximum gesteld. Ging beter, we hebben het langzamer gespeeld en meeder keren herhaald, meer leerlingen konden nu meekomen, maar nu 20 min. had ik het wel weer helemaal gehad, blijven oefenen!

Donderdag 3 december:
V5 kreeg als opdracht een bekend kerstliedje te noteren en daarbij een 2e stem plus basstem te schrijven, ze gingen in 2- of 3-tallen uit elkaar en zijn daar vrijwel de hele les mee bezig geweest.
2e uur het spelen van Slowly en Sadly van Eric satie, speelstuk met vrij simpele partijen. 1 leerling als dirrigent aangewezen.
Dat was het even voor nu!

Geen opmerkingen: