Hello,
Afgelopen woensdag heb ik mijn derde les gegeven aan de schattige donderstenen uit klas 1N. Deze les ging eigenlijk best relaxed! Ik begon met het opfrissen van het lied: Lean on me, we hebben het lied samen nog een keer gezongen en een blik geworpen op de noten. Omdat ik vrij druk bezig was met het theoretische gehalte vergat ik een beetje te letten op de kwaliteit van het zingen, maar gelukkig was dat in dit geval niet erg. Het tempo was in deze les veel beter en daardoor verliep de les ook eigenlijk best vloeiend. Nu ik in mijn voorbereiding bij alles wat we gaan doen ook het door mij gewenste gedrag opschrijf en dat ook elke keer benoem, bijv. NIET: Wie weet wat het antwoord is op vraag 23, maar; Als je het antwoord weet op vraag 23 mag je je vinger opsteken, gaat het een stuk beter. En ookal is het nogsteeds een enorm drukke klas, ik heb nu in ieder geval wel het gevoel dat ik grip op ze heb en dat scheelt al een heel stuk. Na de korte opfrissing van het lied, hebben we samen de notennamen onder de noten geschreven en de ritme's uit gevogelt. Ze kende gelukkig het verschil tussen achtste en kwartnoten dus uit de ritme's kwamen ze eigenlijk vrij goed. Toen bleef alleen het fenomeen Bb nog over, en na ook dat opgehelderd te hebben (wel in een flink tempo) mochten ze dan toch eindelijk een keyboard pakken. En ook dan gelden er weer regeltjes- Ik als docent moet danj bij de kast gaan staan, ze halen per rij een keyboard, mogen alleen lopen door de paden tussen de tafels, 1 pakt het keyboard 1 de adapter en het rekje, enz enz. Eerst gezamelijk de eerste vier maten ingestudeerd, MAAAARRR hoe weet je nu, dat ze het kunnen? In mijn geval hebben de namelijk de oordopjes in en tik/speel/zing ik het juiste ritme voor. Dus hoe check je dan of ze het doorhebben, vandaar dus een kleine verandering in het aanleerproces, want! Anniecke besloot per rij in te gaan studeren en dan de pluggen eruit te gooien zodat ik het kon horen, wat overigens best goed ging en ook tot resultaat leidde wat ik ook daadwerkelijk kon horen. Al met al een geslaagde les, gelukkig had de stagementor weer 2 kantjes vol geschreven, dus kan ik voorlopig weer even vooruit!!
Alvast welterusten, en morgen weer lekker zingen op de koorweek!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Purrie!
Jeej, weer een goed verhaal hierzo! :)
Maar om eens terug te komen op je reactie:
Ik had een halve klas (13 leerlingen), verdeeld in een groepje drum (2 leerlingen), groepje gitaar (2), groepje toetsen (3), groepje bas (2)en een groepje zang (4).
Ieder groepje kreeg een werkblad, daarop stond wat ze moesten doen en uitleg over het instrument. Door middel van vragen....bijv. bij gitaar over de gitaarakkoorden: wat betekent een rondje, wat betekent een kruisje?...leerden de kinderen de instrumenten te bespelen. Of bij zang: luister het liedje op de computer, probeer mee te zingen, wat is het refrein, wat is het couplet, maak een indeling, wie zingt welk stukje?
Nou ja d.m.v. die werkbladen konden ze dus zelfstandig aan de slag, zodat ik alleen maar hoefde bij te springen.
Tip aan de leerlingen: laat de 1 tellen, terwijl de ander speelt. Ik had dus ook in het werkblad, de akkoorden uitgeschreven met de tellen van de maat erboven.
Nou ja, toen elk groepje het hele liedje kon spelen....samengevoegd, meetellen en spelen maar!
Hoop dat je er wat aan hebt :)
Dikke knus
Hoi Anniecke,
goed, dat jij ook jouw eigen ideen inbrengt kwa organisatie van het instudeeren van stukken (rijtje per rijtje). En geruststellend te lezen dat ook andere mensen soms door te veel theorie de muzikaliteit even laaten loopen.
Ik hoop dat je het goed in balance kan houden.
Florian
Een reactie posten